24 narzędzia biznesowe dla freelancerów i małych firm

Prowadzenie własnego biznesu lub bycie freelancerem potrafi być bardzo trudne, dlatego warto czasem skorzystać z pomocy – na rynku jest wiele narzędzi, które przyśpieszają pracę. Ja bardzo chętnie korzystam z tego typu rozwiązań i dzięki temu wiele rzeczy jestem w stanie zrobić sprawniej. Postanowiłam przybliżyć Ci dzisiaj kilka z nich. Podzieliłam je na różne kategorie, aby łatwiej było Ci się w tym odnaleźć 🙂

 

PROWADZENIE FIRMY

 

Gmail

Zaczynałam wiele lat temu od Outlooka, potem przesiadłam się na Thunderbird, a obecnie od kilku lat nie wyobrażam sobie życia bez Gmaila. Jak dla mnie, najlepszy klient poczty – najwygodniejszy, najszybszy, całkowicie zsynchronizowany ze wszystkimi moimi urządzeniami i posiadający mnóstwo wartościowych funkcji. Posiada liczne integracje z zewnętrznymi aplikacjami, co jeszcze bardziej rozbudowuje jego możliwości.

 

Nusii

Świetne narzędzie do tworzenia ofert, o którym już pisałam tutaj

 

BackBlaze

Aplikacja, która robi kopię Twojego dysku i robi to w sposób niewidoczny – prawie nie zauważysz jej pracy. Pisałam o tym tutaj

 

InFakt

Narzędzie do wystawiania faktur – bardzo sobie cenię jego intuicyjność, przyjemną grafikę i szybkość. Umożliwia mi wysyłanie faktur bezpośrednio do klienta z odpowiednią wiadomością, którą można samemu ustawić. Praktycznie bezproblemowe w użyciu, a jeśli coś chciałam wiedzieć lub wyjaśnić to support był bardzo pomocny i szybki. Cena również jest bardzo przystępna – już od 9 zł/m-c za samo fakturowanie oraz 29 zł/m-c za program księgowy.

[rejestrując się z tego linka, otrzymasz 20% rabatu]

 

TurboTłumaczenia

Bezapelacyjnie najszybsza i najprzyjemniejsza usługa tłumaczeniowa na rynku – więcej tutaj

 

Dropbox

Chmura czyli wirtualny dysk, służący do przechowywania danych lub udostępniania ich innym osobom. Prosta i przyjemna aplikacja. Ostatnio wprowadzili opcję przypominania dowolnym osobom o tym, by wrzucili pliki – Dropbox wskazuje też bezpośrednie miejsce, gdzie należy to zrobić. Świetne, kiedy chcemy zmotywować klientów do przekazania nam materiałów niezbędnych do pracy!

 

Alcance

Aplikacja do monitoringu należności od klientów – ja mam to spięte z inFaktem, w związku z tym, kiedy np. upływa termin płatności jakiejś faktury wystawionej klientowi, Alcance od razu zaczyna wysyłać przypomnienia o płatności. Alcance samodzielnie wysyła też Wezwania do zapłaty listem poleconym do klienta. Bardzo wygodne 🙂

 

WeTransfer

Narzędzie do udostępniania plików – alternatywa dla Dropboxa i Google Drive, jeśli np. chcesz jednorazowo udostępnić jakiś większy plik. Wystarczy podać adres e-mail odbiorcy, uploadować plik i odbiorca natychmiast otrzymuje mailem powiadomienie, że może sobie pobrać plik od Ciebie 🙂

 

CloudApp

To narzędzie odkryłam stosunkowo niedawno i już się w nim zakochałam. Umożliwia robienie zrzutów oraz filmików z naszego ekranu. Przydaje mi się niesamowicie, kiedy chcę coś komuś szybko pokazać albo stworzyć krótką instrukcję video. Korzystam też z wtyczek do przeglądarki Chrome robiących zrzuty ekranowe , ale one niestety robią zrzuty tylko w obrębie przeglądarki. CloudApp natomiast robi zrzuty w dowolnym miejscu na komputerze – nieważne, co masz otwarte. Co więcej, od razu generuje dla Ciebie unikalny link, który możesz skopiować i wkleić dowolnej osobie np. w mailu. Możesz też do swojego zrzutu lub filmu dodać adnotacje dla odbiorcy

 

TeamViewer

Popularne narzędzie do udostępniania swojego ekranu lub do zdalnego dostępu do komputera. Mnie najbardziej przydaje się, kiedy chcę coś uzyskać z drugiego komputera lub coś na nim zrobić. Albo kiedy potrzebuję zrobić coś na czyimś komputerze. Można to robić z dowolnego miejsca na świecie. Co ciekawe, jeśli zmieniasz komputer na nowy, możesz już pracując na nowym sprzęcie, skopiować pliki ze starego komputera i nie potrzebujesz do tego żadnych zewnętrznych dysków. Po prostu wpisujesz login i hasło i kopiujesz sobie, co tylko chcesz.

 

ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI, ZADANIAMI I KLIENTAMI

 

WeekPlan

Narzędzie do listy zadań na każdy dzień. Pierwsze co robię, kiedy zaczynam pracę to zaglądam tam i patrzę, co mam do zrobienia na dzisiaj i co jest najpilniejsze. Bardzo prosta i wygodna aplikacja.

 

Plan.io

Jest to odmiana popularnego już narzędzia do zarządzania projektami – Redmine, lecz w wersji jako chmura, z nowoczesną grafiką i wersją responsywną. Niby taki standard, ale kto widział Redmine, ten wie, że grafika w nim jest dość toporna. Plan.io umożliwia ustawianie zadań w projektach, przypisywanie ich do konkretnych osób, dodawanie załączników, ustawianie czasu realizacji i postępu prac. Osoby, do których przypisane są zadania, otrzymują powiadomienia mailowe za każdym razem, gdy ktoś coś nowego dopisze.

 

Google Docs

Czasem zdarza mi się sytuacja, że klient nie potrafi dokładnie sprecyzować, z jakich elementów ma się składać jego projekt. Wtedy zwykle umawiam się z klientem online na żywo i razem piszemy specyfikację projektu w dokumencie tekstowym w Google Docs. Można na żywo komentować, poprawiać i rozmawiać ze sobą na czacie. Oprócz tego bardzo sobie cenię Google Docs z uwagi na to, że automatycznie co kilka sekund zapisuje to, co piszę. Dlatego też ja w nim piszę wszystkie posty na bloga, żeby nie stracić kilku godzin pracy bo np. braknie prądu albo komputer się wysypie 🙂 I co jest jeszcze wygodne, mogę je też edytować na każdym urządzeniu.

 

EMAIL MARKETING

 

Mailchimp

Platforma mailingowa, która umożliwia wysyłkę newsletterów do baz adresowych zebranych na stronach. Korzystam nieustannie od wielu lat i mimo, że jest ona w wersji angielskiej, w niczym mi to nie przeszkadza. Całość w przesympatycznej grafice i z charakterystyczną małpką, która towarzyszy mi przy każdym działaniu i podpowiada różne ciekawe rzeczy 🙂

 

WiseStamp

Wtyczka do Gmail, która dodaje elegancki podpis ze zdjęciem i linkami do profili społecznościowych do każdego wychodzącego maila.

 

Sidekick

Kolejny dodatek do Gmaila – pokazuje, czy osoba, do której wysyłasz maila, otworzyła go 🙂 Wyobraźcie sobie sytuację, kiedy ktoś próbuje mnie ściemniać, że nie czytał lub nie dostał mojego maila 😛 Taaaa…. A tak poważnie, wiedza o tym, czy ktoś otworzył Twojego maila, czasem bardzo się przydaje w wielu sytuacjach

 

Unroll.Me

Masz tak, że czasem dopisujesz się do jakichś newsletterów, które teraz wydają się ciekawe, a po pół roku zastanawiasz się, skąd to się wzięło i po co Ci to? 😉 A najczęściej to ktoś inny dodaje Twój adres bez Twojej wiedzy do jakiejś listy lub zgadzasz się na dodanie Twojego adresu dla świętego spokoju bo bez tego nie możesz zarejestrować konta w jakimś serwisie. Z czasem skrzynka zaczyna jednak pękać od ilości śmieci, dobrze jest więc kilka razy w roku odpalić to narzędzie i wypisać się z wielu list jednocześnie.

 

SOCIAL MEDIA

 

Buffer

Aplikacja do dodawania statusów do profili społecznościowych. Ja korzystam z wtyczki do Chrome, która umożliwia mi natychmiastowe udostępnianie ciekawych artykułów na moich profilach. Buffer pozwala też planować statusy na kilka dni naprzód – można np. zakolejkować kilkanaście wpisów, które publikują się samoistnie co kilka godzin. Dobra opcja, jeśli idziesz na urlop albo wiesz, że przez kilka dni w następnym tygodniu będziesz bardzo zajęty, a nie chcesz zaniedbać swojego marketingu..

 

GRAFIKA

 

Symu

W mojej branży tzn. branży projektowania graficznego, to narzędzie bardzo się przydaje do nanoszenia poprawek na projektach. Czasem ciężko jest wytłumaczyć ustnie czy pisemnie, które miejsce dokładnie chcemy poprawić, więc nanoszenie uwag na projekcie jest świetną metodą, by szybko pchnąć temat do przodu

 

WhatFont

Chcesz wiedzieć, co to za font został użyty na stronie, którą oglądasz? Ta wtyczka do przeglądarki powie Ci nazwę fonta – wystarczy tylko najechać na wybrany tekst i otwiera się informacja ze szczegółami na temat fonta – nie tylko nazwa, ale również użyty rozmiar.

 

GoMockingBird

Narzędzie do rysowania makiet stron internetowych, układania architektury informacji, projektowania UX – bardzo przydatne, gdy chce się pokazać klientowi proponowany układ strony przed przystąpieniem do właściwego projektowania. Myślę, że przyda się to też każdemu, kto chce wprowadzić jakiś nowy produkt lub usługę i potrzebuje pokazać wykonawcy strony www, jak ma ona wyglądać.

 

KOMUNIKACJA

 

Skype

Niezastąpiony komunikator umożliwiający darmowe rozmowy video i audio z całym światem 🙂 Wszyscy go znają, ale nie każdy wie, że oprócz rozmów ma też jedną fajną opcję, którą ja osobiście często stosuję w swoim biznesie. Otóż można swojemu rozmówcy pokazać ekran komputera, a co za tym idzie, zrobić prezentację lub pokazać, jak coś zrobić w komputerze czy na stronie www.

 

WIEDZA

 

Pocket

Widzisz ciekawy artykuł w sieci, ale nie masz czasu albo ochoty go teraz czytać? Jednym kliknięciem odłożysz go na później dodając go do aplikacji Pocket i możesz do niego w każdej chwili wrócić. To samo możesz zrobić z filmem video.

 

UpolujEbooka

Niby to zbiór ebooków, ale to też swego rodzaju narzędzie – bo przeszukuje okazje cenowe za mnie i przedstawia mi mailowo gotowe propozycje ebooków, które akurat są w promocyjnej cenie. Dzięki temu nie muszę się zastanawiać co dziś przeczytam i szukać po internetach ciekawych książek – oszczędność czasu i wygoda jak nic 🙂

 

 

Pracujesz w branży kreatywnej i potrzebujesz pomocy? Dołącz do grupy “Jak pozyskać klienta – sprzedaż w branży kreatywnej” na Facebooku!

 

 

Niektóre z powyższych linków to tzw. linki afiliacyjne. Oznacza to, że jeśli zdecydujesz się zarejestrować, otrzymam z tego prowizję lub dodatkowe możliwości. Jednakże pamiętaj o tym, że wszystko, co polecam na tej stronie, jest przeze mnie sprawdzone i jest to zawsze coś, z czego jestem zadowolona. Będzie mi miło, jeśli Tobie również się przyda.

 

Twoja kolej

Masz jakieś pytania? Śmiało zadaj je w komentarzach pod tym wpisem! Jeśli spodobał Ci się ten wpis, to proszę prześlij go e-mailem do swoich znajomych, lub podziel się nim na Facebooku lub Twitterze. Dziękuję!

Opt In Image
Darmowy ebook!

Dołącz do prawie 400 osób, które otrzymały bezpłatny ebook "Narzędzia i książki, które pomogą Ci w biznesie", a także newsletter, w którym dzielę się swoją wiedzą o prowadzeniu biznesu!

Zobacz także

  • przydatna lista 🙂

  • Bardzo przydatna lista 🙂 Wiele programów dopiero odkryłam. A czy znasz Trello?

  • Świetny artykuł! Kilka przydatnych narzędzi z niego mam zamar wykorzystywać 🙂 Dzięki za niego i pozdrawiam

  • Super lista! Z wielu rzeczy sama korzystam 😉

  • Ja w takim razie dodam jeszcze nieocenioną w swej elastyczności i możliwościach zastosowań http://www.asana.com – program do zarządzania zadaniami, ale mnie służy nawet do czegoś w rodzaju CRM. A najlepsze listy zadań to według mnie http://www.ticktick.com , który uważam nawet lepszy niż bardzo popularny wunderlist. Jest bardzo czyste graficznie, ma priorytetyzację zadań i konteksty. Polecam obydwie rzeczy bardzo.

    • Asanę testowałam i do mnie osobiście nie przemawia interfejs – za dużo niepotrzebnych rzeczy i za dużo bałaganu. Za to Tick Tick wygląda super, właśnie go testuję i na pierwszy rzut oka jest dużo przyjemniejszy niż WeekPlan 🙂 Dzięki za link!

  • Większość aplikacji znam i nie wyobrażam sobie bez nich pracy, ale kilka jest dla mnie zupełną nowością. Zwłaszcza te graficzne. Świetne zestawienie 🙂

  • Bardzo fajna porcja wiedzy, kilka narzedzi na pewno wyprobuje. Dziekuje serdecznie Beata

  • bardzo pomocne! szukam czegoś dla siebie 🙂

  • Dodaje ten wpis do zakładek ?

  • Anna Dobrzyńska

    Dawno nie spotkałam tak pomocnego zestawienia wszystkich narzędzi.

  • Dropbox właśnie mi oświadczył, że wyczerpałam całe dostępne darmowe miejsce. 😛

  • Moniko, znam zaledwie kilka z tych narzędzi. Zapowiada się zatem wielkie testowanie 😉 Ja ostatnio odkryłam Diigo do zarządzania ulubionymi stronami. Póki co polecam 😉

  • Super zestawienie – niektóre z pewnością wypróbuję. Ja jeszcze polecam Slack, Trello i Wunderlist albo Todoist.

    • Testowałam wszystkie z tej listy i żadne mi nie podeszło, ale to kwestia gustu 🙂

  • Wiele narzędzi, których nie znałam – super!

  • Świetne zestawienie, zapisuję w zakładkach za przyszłość. 🙂 Dodałabym w kategorii grafiki Canva – do projektowania np. wizytówek, ulotek, ale też graficznej strony internetowej. Pozdrawiam

    • A widzisz, ja z tego typu narzędzi akurat nie korzystam, bo my w pracy używamy narzędzi firmy Adobe do profesjonalnego projektowania grafik, które wymieniłaś. Ale jeśli ktoś chce coś sobie zrobić amatorsko to jak najbardziej polecam Canvę 🙂

  • Super lista i kilka nowych pozycji do wyprobowania 🙂 Do zarządzania projektami polecam JIRA, a do wystawiania faktur i ewidencji wydatków MoneyPenny która ma również wbudowany time tracker – szczególnie przydatny przy pracy zdalnej 🙂

  • Część używam, część jest dla mnie nowością. Chętnie wypróbuje. Dla mnie Evernote jest bezcenny 🙂

    • Mnie właśnie Evernote odstrasza – dla mnie to za duży kombajn. No ale to kwestia gustu 🙂

  • Świetna lista, dziękuję 🙂 Znalazłam kilka perełek dla siebie, których wcześniej nie znałam. Poza tymi, które opisałaś, polecam jeszcze Evernote – do wszystkich kreatywnych notatek, gdziekolwiek jesteśmy, i do przechowywania plików, Wunderlist do krótkich zadań do odhaczenia (ja używam tylko do tych poza domem), Bluelight Filter dla złagodzenia efektu niebieskiego ekranu. Szukam jeszcze prostego i możliwego do przystosowania pod swoje potrzeby narzędzia do prowadzenia finansów – osobistych i firmowych. 🙂

  • ale bogate zestawienie! część z nich znam i bardzo lubię, a unroll.me jest po prostu niesamowity!

  • Dziwi mnie brak Evernote na liście, bo to wszyscy wszędzie polecają… z drugiej strony ja się totalnie nie mogę z nim dogada mimo prób i pozostaję wierna google keep 😉
    Za to Upolujebooka <3 tak bardzo tak 😀