Praca przy komputerze – 5 porad zdrowotnych

Artykuł gościnny, autor: Elżbieta Ogrodna

 

Praca przy komputerze jest coraz bardziej powszechna. Z taką pracą możemy utożsamiać wiele zawodowych aktywności, które nie zawsze (choć często) wykonywane są w większych i mniejszych biurowcach. De facto, za pracę biurową, można uznać również inną, związaną z koniecznością wielogodzinnego „siedzenia” przy komputerze. Siedzący tryb życia jest jednym z większych problemów współczesności, a jego negatywne skutki odczuwają nie tylko dorośli, ale również dzieci. Co zrobić, żeby pracując w biurze lub w „warunkach” biurowych, nie wpędzić się w poważne problemy zdrowotne?

Wprowadzenie pozytywnych zmian, najlepiej – trwałych nawyków – nie może się odbyć bez wcześniejszego rozpoznania problemu i odpowiedniego poziomu motywacji, niezbędnej do tego, aby skutecznie „uruchomić” proces zmian. Jakie zatem problemy zdrowotne może wywołać praca biurowa, czyli długotrwałe przebywanie w pozycji siedzącej, stres, brak czasu
itp.?

Lista chorób i dysfunkcji związanych z brakiem ruchu i przebywaniem w miejscu np. zbyt jasno oświetlonym, mocno klimatyzowanym, „zapełnionym” sprzętem elektronicznym emitującym smog magnetyczny – jest długa i szeroka. Nie brak na niej także chorób, które pośrednio wiążą się z chronicznym, „złym” odżywianiem. Problemem w tym przypadku jest zarówno liczba spożywanych posiłków, jak i ich jakość.

 

Nie trzeba zbyt wiele energii, aby wprowadzić w życie dobre nawyki żywieniowe, pracując w biurze. Niezbędna będzie przede wszystkim konsekwencja. Jak zacząć pierwszy, lepszy dla naszego organizmu i samopoczucia, dzień w pracy?

1. Po pierwsze – śniadanie.

Nigdy nie wychodźmy z domu rano bez tego najważniejszego posiłku dnia! Niby jest to dobrze znana zasada, ale rzadko ją stosujemy. Brak śniadania to: mniej energii na starcie dnia i w godzinach późniejszych. Szczególnie zimą, możemy, nie jedząc śniadania, łatwiej narazić się na wszelkiego rodzaju choroby typowe dla tego okresu. Zapamiętajmy: brak śniadania, to brak odporności i energii!

2. Regularne spożywanie posiłków

Ta zasada wielu z nas wydaje się niewykonalna w pracy. Codziennie mamy tyle spraw do załatwienia, często zmagamy się z terminami „na wczoraj”. Jak w tych warunkach wygospodarować kilka minut na spokojne spożycie posiłku?

Nie będzie to trudne, jeśli przyrządzimy sobie w domu „gotowca”, ewentualnie skorzystamy z bogatej oferty firm proponujących tzw. dietę pudełkową. Alternatywą może też być catering dietetyczny – nie zamawiajmy byle czego.

Bez problemu znajdziemy catering zapewniający bezpośrednią dostawę, np. świeżych, wyciskanych soków owocowych i warzywnych, zdrowe sałatki, czy też dania na ciepło, które w niczym nie przypominają fast foodów.

Przy odrobinie chęci, możemy samodzielnie przygotować wieczorem sałatkę, którą weźmiemy później do pracy, mogą to tez być pokrojone kawałki owoców czy ulubionych warzyw, bakalie itp. albo razowe spaghetti z „ekologicznym” pesto, chipsy… oczywiście z
suszonych owoców (jabłka, gruszki) lub warzyw (jarmużowe, marchwiowe itp.).

3. Higiena miejsca pracy

Zdarza się, że jesteśmy zmuszeni do zjedzenia czegoś przy biurku. Pamiętajmy, że klawiatura komputera, tablet, smartfon to prawdziwe siedliska bakterii. Przynajmniej od czasu do czasu odkaźmy je (wystarczy przemycie wacikiem lekko nasączonym spirytusem salicylowym). W ferworze pracy nie zapominajmy o umyciu rąk przed jedzeniem. Codzienne lekceważenie
podstawowych zasad higieny, o których przecież nie zapominamy w domach, może się negatywnie odbić na zdrowiu.

4. Konieczne przerwy w pracy!

„Zaraz wstanę, tylko dokończę ten raport, to zestawienie, tę analizę…”? Ilu z nas codziennie w ten sposób pozbawia się niezbędnej porcji ruchu, tkwiąc niemal ciągle, przez osiem godzin, przy komputerze? Wydaje się to niemożliwe do wytrzymania w dłuższym okresie czasu…jednak wielu z nas taki rygor obowiązków sobie narzuca, z wielką szkodą dla kondycji
zdrowotnej.

Brak nawet pięciu minut ruchu po godzinie ciągłej pracy siedzącej, nie tylko, na dłuższą metę, zniszczy nasz kręgosłup i układ mięśniowy, ale nie pozostanie też bez wpływu na układ pokarmowy i nerwowy. Badania wykazały, że taki tryb pracy pośrednio przyczynia się do chorób cywilizacyjnych, takich jak: otyłość, nadciśnienie tętnicze, nowotwory czy cukrzyca.

5. Nawodnienie organizmu

To kolejny, częsty „grzech”, osób pracujących w warunkach biurowych. Często bywa i tak, że łączymy dwa niekorzystne czynniki, typowe dla… wczesnych godzin porannych i rozpoczynamy dzień bez śniadania, za to z mocną kawą. Dołączmy do tego „zestawu” stres i możemy nie pytać, skąd wzięła się typowa dla XXI w. choroba wrzodowa…

W ciągu dnia powinna nam zawsze towarzyszyć woda mineralna, jak również stuprocentowe soki owocowe, warzywne, czy też mieszane. Zapominamy o słodzonych, gazowanych napojach, które ani nie gaszą pragnienia, ani nie dają nam żadnych wartości odżywczych, zapewniają natomiast szybkie skoki glukozy, które nigdy nie służą efektywnej pracy mózgu.

Czy wdrożenie tych prostych wskazówek może być na tyle wyczerpujące, żeby poddać się walkowerem i pozwolić na powolny, ale stały proces osłabiania odporności organizmu i narażania go na poważne choroby? Na pewno nie warto ryzykować.

 

Twoja kolej

Masz jakieś pytania? Śmiało zadaj je w komentarzach pod tym wpisem! Jeśli spodobał Ci się ten wpis, to proszę prześlij go e-mailem do swoich znajomych, lub podziel się nim na Facebooku lub Twitterze. Dziękuję!

 

Opt In Image
Darmowy ebook!

Dołącz do ponad 500 osób, które otrzymały bezpłatny ebook "Narzędzia i książki, które pomogą Ci w biznesie", a także newsletter, w którym dzielę się swoją wiedzą o prowadzeniu biznesu!

Zapisując się na listę zainteresowanych wyrażasz zgodę na na otrzymywanie newslettera z www.rozterkistartuperki.pl. Zgodę możesz w każdej chwili wycofać, a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Zobacz także