Jak rozwijać siebie i swoją firmę?

Rozwój firmy

Rozwój firmy i rozwój osobisty – w zasadzie jedno idzie w parze z drugim, ponieważ rozwijając siebie, rozwijasz jednocześnie firmę. Jeśli czujesz, że stoisz w miejscu, nie rozwijasz się lub masz kłopoty, dzisiaj podpowiem Ci, co możesz zrobić, żeby rozwinąć swój biznes. Nie musisz przy tym wydawać wiele pieniędzy ani inwestować jakoś szczególnie dużo czasu. Możesz wybrać rozwiązanie, które Tobie najbardziej odpowiada – nie musisz wcale z domu wychodzić, możesz robić wszystko z kanapy, pijąc kawę lub herbatę 🙂 Dzisiejsze czasy na to pozwalają, dlatego nie ma co narzekać, tylko trzeba działać.

Pamiętam, że od dziecka byłam typem osoby, która nie poddawała się łatwo. Nauczył mnie tego ojciec, który był zawsze dociekliwy i uparty i kiedy coś mu nie wychodziło to tak kombinował, aż w końcu wykombinował jak to zrobić inaczej. Można powiedzieć, że jak mu zamykali drzwi to wchodził oknem 🙂

Nauczyłam się tej upartości od niego i bardzo mi to pomogło w życiu. I tak się nauczyłam, że jeśli np. czegoś nie udaje mi się załatwić telefonicznie to warto pójść osobiście i próbować rozmawiać, najczęściej udaje się wtedy uzyskać pożądany efekt. Albo w drugą stronę – wiem, że wiele rzeczy da się telefonicznie lub mailowo załatwić i wcale nie trzeba poświęcać pół dnia na wyprawy na miasto. Jeśli ktoś mówi mi, że coś się nie uda, zawsze wolę to sama na sobie sprawdzić i często okazuje się, że jednak się da 🙂

Jednak sporo ludzi jest zupełnie innych – bardzo łatwo się poddaje i odpuszcza temat. To mnie bardzo razi i pewnie nie tylko mnie – ogólnie lubi się bardziej osoby dynamiczne, wesołe i takie, które nie narzekają. Ja zawsze szukałam innych opcji i wierzyłam, że każdy problem da się jakoś rozwiązać.

Takie cechy bardzo mi się przydały w początkowych miesiącach działalności, kiedy to kompletnie nie mając wcześniej doświadczenia biznesowego, wypłynęłyśmy ze wspólniczką na głębokie wody i trzeba było się nauczyć pływać. Spędzałam wówczas dużo czasu szukając różnych informacji online i doszkalając się.

Trzeba było postawić stronę firmową – nauczyłam się htmla i ją postawiłam.
Trzeba było stronę wypozycjonować – nauczyłam się i wypozycjonowałam ją na 1 miejsce w Google.
Trzeba się było jakoś wyróżnić – obserwowałam zagraniczne firmy z mojej branży i jako pierwsza agencja w moim mieście, mieliśmy bloga i newsletter
Trzeba było znaleźć jakieś sposoby na promocję firmy – zrobiłam listę kilkudziesięciu pomysłów do wykorzystania, badając konkurencyjne firmy w internecie i próbując znaleźć sposoby na odróżnienie się od nich.
Kiedy moja firma zaś była bliska upadku, przeczytałam kilkanaście książek o sprzedaży i dzięki temu pozyskałam wiele zleceń na dużo większe niż wcześniej, kwoty.

Nigdy nie twierdziłam, że umiem dużo i jestem wszystkowiedząca, ale z pomocą odpowiednich narzędzi, jesteśmy w stanie wiele się nauczyć i wykorzystać to w praktyce. Wcale nie trzeba wydawać dużo pieniędzy. Dlatego cały czas każdemu powtarzam, że warto z tego korzystać, bo naprawdę mamy teraz dobre czasy i dostęp do wiedzy jest bardzo łatwy.

Bardzo jest mi szkoda osób, które czasem narzekają w internecie, że otworzyły firmę przykładowo rok temu, mają stronę www, fanpage’a, newsletter i robią wszystko co mogą, ale biznes totalnie im nie idzie. Oczywiście przyczyna może być w samym produkcie – całkiem możliwe, że po prostu jest on nic nie wart. Ale najczęściej przyczyna leży w samym sposobie prowadzenia biznesu – może trzeba inaczej rozmawiać z klientami, może zmienić sposób komunikacji w materiałach reklamowych, może zbudować markę osobistą… tutaj dróg wyjścia z kiepskiej sytuacji może być naprawdę wiele. Ale najgorsze, co można sobie zrobić, to usiąść i płakać, że się jest w beznadziejnej sytuacji.

Oczywiście takie przypadki jak wyżej to są już skrajne sytuacje, bo pewnie takim osobom zaczyna powoli brakować pieniędzy na utrzymanie i zaczyna się prawdziwy dramat, a zmiany wprowadzone w firmie mogą zacząć procentować dopiero po jakimś dłuższym okresie. Dlatego warto cały czas się rozwijać i testować różne rzeczy, póki jeszcze sytuacja jest nienajgorsza i można wprowadzać zmiany na bieżąco, czekając na rezultaty zupełnie bez stresu i ciśnienia czasowego. A musisz pamiętać, że każda inwestycja dzisiaj, może Ci ogromnie zaprocentować w przyszłości. Dlatego tutaj nie ma absolutnie żadnych wątpliwości, że warto to robić.

Muszę zaznaczyć, że moja branża czyli branża marketingowa jest jedną z najtrudniejszych, ponieważ codziennie coś się zmienia – a to algorytmy Google, a to trendy w promocji, a to Facebook wprowadzi jakieś zmiany na fan page’ach, a to pojawia się jakiś nowy, rewolucyjny portal społecznościowy itd. Trudno jest to wszystko śledzić na bieżąco, a przecież muszę to wiedzieć, bo klienci mnie o takie rzeczy pytają.

Jest na szczęście kilka takich sposobów, które u mnie genialnie się sprawdzają jeśli chodzi o pozyskiwanie wiedzy i rozwijanie się – i nie wymagają szczególnie dużo czasu i pieniędzy, oto moje typy:

 

  • Książki – to jest w zasadzie podstawa, wszyscy o tym wiedzą, ale każdy narzeka, że nie ma na to czasu 🙂 Ja też mam momenty, kiedy nie tknę książki przez miesiąc, ale przez większość roku staram się jednak przeczytać chociażby jedną czy dwie w miesiącu. Był taki okres, że potrafiłam przeczytać 4-5 książek w miesiącu – nawet poświęcając na to całe weekendy. Byłam bardzo zafascynowana, że tak dużo można się z nich dowiedzieć i spojrzeć nieco innym okiem na swój biznes. Bardzo mi to wtedy pomogło w rozwoju mojej firmy. Teraz staram się przynajmniej 10-20 minut dziennie poświęcić na czytanie książki – najlepiej robić to przed samym snem, tym samym unikając męczenia oczu patrząc w monitor czy tablet. W moim darmowym ebooku znajdziesz listę polecanych przeze mnie książek.
  • Narzędzia – człowiek niestety idealny nie jest i o wielu rzeczach zapomina albo sobie z nimi nie radzi. Z pomocą przychodzą różnego rodzaju narzędzia wspierające rozwój biznesu, a także oszczędzające czas i automatyzujące pracę. Mogą to być aplikacje mobilne lub desktopowe. Albo nawet papier. Przykładowo dobra lista zadań jest w stanie tak zdyscyplinować, że codziennie osiąga się konkretne rezultaty. A dobry CRM potrafi uporządkować wymianę informacji z klientami i pracownikami. Stosuję wiele takich narzędzi i obecnie nie wyobrażam sobie bez nich życia. Opisywałam już na blogu, w jaki sposób zautomatyzowałam swoją pracę, a w moim darmowym ebooku znajdziesz polecane przeze mnie narzędzia.
  • Konferencje – jeśli na co dzień nie masz zbyt dużo czasu by coś czytać, to warto chociaż raz czy dwa razy w miesiącu poświęcić cały dzień i spędzić go na konferencji branżowej. Możesz wtedy całkowicie skupić się na pozyskiwaniu wiedzy, nie będąc odciąganym przez inne obowiązki. Prelekcje na konferencjach bardzo często uzupełniają dotychczas pozyskaną wiedzę + pokazują nowe tematy i możliwości. Po takim jednym dniu z pewnością będziesz mieć głowę pełną pomysłów. A to tylko jeden dzień w miesiącu! Nie mówiąc o tym, że możesz poznać masę fajnych ludzi z branży, dzięki czemu zbudujesz wartościowe relacje i kto wie, czy to nie przełoży się kiedyś na wartościowe kontrakty? Ma to więc ogromną ilość korzyści.
  • Wystąpienia na YouTube – jeśli mimo wszystko nie chcesz jeździć na konferencje, możesz je obejrzeć w Internecie. Ja czasem zamiast oglądać wieczorem film czy serial, lubię sobie dla odmiany puścić na kinie domowym jakąś prelekcję, najczęściej ze słynnych konferencji TEDx, które są zwykle bardzo wysokiej jakości jeśli chodzi o merytorykę. Wystąpiło tam już wielu cenionych ekspertów i podejmowane były bardzo interesujące tematy. Szczególnie polecam np. przemówienie Jacka Walkiewicza “Pełna Moc Możliwości” lub Michała Sadowskiego “12 dobrych praktyk budowania relacji z klientami” z konferencji ILvMkt 2017. Szukaj w Internecie też nagrań z konferencji, na które jeżdżą Twoi znajomi z branży – bardzo często już dzień później dostępne są wszystkie prelekcje albo przynajmniej część z nich.
  • Kursy online – są przede wszystkim płatne, ale często też można trafić na darmowe. Te płatne są w bardzo różnych cenach – ale inwestując już chociażby np. 100-200 zł można dość mocno zgłębić jakąś tematykę. Ja ostatnio zachwycona jestem kursem Jacka Kłosińskiego “Wycena pracy w branży kreatywnej” (jego sprzedaż kończy się dzisiaj o 23:59), a także kursem Troya Deana na temat WordPressa, który został mi podarowany bezpłatnie jako stałemu czytelnikowi newslettera. Mimo, że jestem w branży 10 lat to te 2 kursy pozwoliły mi się mocno zainspirować i wyprodukować mnóstwo nowych pomysłów na dalszy rozwój mojej firmy. Można też zajrzeć do Agnieszki Skupieńskiej, która oferuje bardzo wartościowe kursy
  • Wyzwania – to są takie mini kursy, zazwyczaj darmowe, dzięki którym wykonuje się konkretne czynności (przy wsparciu prowadzących i osób ze specjalnej grupy Facebookowej) w określonym czasie i dzięki temu uzyskuje się konkretne rezultaty. To daje też dużo motywacji i pozwala być mocno zdyscyplinowanym, ponieważ codziennie pojawiają się nowe zadania, które trzeba wykonać.
  • Grupy Facebookowe – często jest tak, że np. myślę o jakimś temacie i jestem bardzo zainteresowana bliższym poznaniem go, ale nie znajduję czasu by szukać książek na jego temat czy wiarygodnych wpisów w internecie. Odkładam więc temat na później, ale potem przypadkiem widzę dyskusję o tym na którejś z grup, szybko więc ustawiam sobie “Włącz powiadomienia” i obserwuję komentarze ludzi. Dzięki temu jestem w stanie podłapać przynajmniej namiastkę tematu albo linki do wartościowych źródeł. Odpada mi tym samym marnowanie czasu na szukanie takich linków, a często też w temacie wypowiada się jakiś ekspert i w jego dłuższej odpowiedzi zawarta jest esencja tego, co mnie najbardziej interesuje. Warto też samemu brać udział w różnych dyskusjach i pomagać innym, nawet jeśli nie wie się wszystkiego na dany temat to podpowiadając chociaż część rozwiązania, ktoś inny dołączy się do dyskusji i dokończy za Ciebie temat, dzięki czemu będziesz mieć już większą wiedzę na przyszłość. Mnie czasem jakieś bardzo ciekawe i ważne rzeczy wpadają w oko na grupach i zostają na długo w pamięci. Innym ciekawym wykorzystaniem grupy jest po prostu zadanie pytania, jeśli czegoś nie wiesz, a nie możesz znaleźć odpowiedzi w Google lub support jakiegoś narzędzia nie jest zbyt pomocny. Bardzo często wtedy ktoś inny w kilka minut podpowie rozwiązanie i masz problem z głowy, odhaczone z listy i można działać dalej 🙂
  • Newslettery – jeśli chcesz być na bieżąco w Twojej branży to warto szukać newsletterów z podsumowaniem wydarzeń z ostatnich tygodni bądź innymi ciekawostkami. Dzisiaj już prawie każdy wie, że jeśli chcemy, żeby ludzie czytali nasze newslettery, to muszą one być wartościowe. Dlatego większość właścicieli firm/blogerów dwoi się i troi, żeby pisać newslettery, które zawierają ciekawą treść i pomagają innym. Takie newslettery zwykle są krótkie i konkretne więc poświęcając kilka minut na przeczytanie, jesteś w stanie dowiedzieć się czegoś, co Ci się przyda.
  • Webinary – jest bardzo dużo DARMOWYCH webinarów omawiających konkretne tematy, podam 2 przykłady z ostatnich 2 dni – to są webinary, które wyłapałam przez przypadek gdzieś na Facebooku i na które się zapisałam. Marcin Osman przeprowadził świetny webinar “Jak radzić sobie z wymówkami i obiekcjami klientów”, a z kolei Mirosław Skwarek mówił o kampaniach na Facebooku – jak to robić, by było jak najtaniej. I poświęcając na coś podobnego 2-3 godziny w ciągu tygodnia (zwykle wieczorem, przy ciepłej herbacie) jesteś w stanie bardzo wiele z tego dla siebie wyciągnąć. Wiem też na przykładzie mojego męża, który ostatnio też wciągnął się w webinary (ale z zupełnie innej branży), że już się bardzo rozwinął w tym temacie i jest podekscytowany tym, czego się nauczył. Jeśli chcesz, możesz też kupić webinary Oli Budzyńskiej o zarządzaniu czasem – te webinary kosztują niedużo bo w okolicach 50 zł, a wiem, że pomogły już wielu osobom.
  • Darmowe ebooki, takie jak np. mój o narzędziach i książkach, ale dobra, dość tej promocji 🙂 W sieci jest bardzo wiele darmowych i wartościowych ebooków. Można je zwykle otrzymać w zamian za podanie adresu mailowego i przeważnie znajdują się na różnego rodzaju blogach. Takie ebooki zwykle mają tylko kilka stron, ale dzięki temu da się je przeczytać w jeden wieczór i już następnego dnia można spróbować wdrożyć uzyskaną wiedzę.
  • Podcasty – nowy format, który jest bardzo popularny od niedawna. Są to nagrania audio, zwykle trwające około godziny i dotykające konkretnego tematu. Można ich słuchać w czasie innych czynności np. w czasie sprzątania, jazdy rowerem czy samochodem. Tutaj polecałam wartościowe podcasty

 

Jakie umiejętności warto w sobie doskonalić, bez względu na to, jaką firmę prowadzisz?

 

  • Sprzedaż
  • Social Media
  • E-mail marketing
  • Copywriting
  • Motywowanie pracowników
  • Zarządzanie czasem

 

Powyższe umiejętności przydadzą Ci się zawsze, bez względu na to, czy będziesz prowadzić firmę czy pracować na etacie. Są to umiejętności, które można wykorzystywać praktycznie codziennie w kontaktach z klientami i współpracownikami – pomogą Ci one rozwinąć się do wysokiego poziomu i więcej zarabiać.

 

 

Pracujesz w branży kreatywnej i potrzebujesz pomocy? Dołącz do grupy “Jak pozyskać klienta – sprzedaż w branży kreatywnej” na Facebooku!

 

Niektóre z linków to tzw. linki afiliacyjne. Oznacza to, że jeśli zdecydujesz się przez nie coś kupić, to otrzymam z tego prowizję lub zniżkę. Jednakże pamiętaj o tym, że wszystko, co polecam na tej stronie, jest przeze mnie starannie wybrane. Będzie mi miło, jeśli Tobie również się przyda.

 

Twoja kolej

Masz jakieś pytania? Śmiało zadaj je w komentarzach pod tym wpisem! Jeśli spodobał Ci się ten wpis, to proszę prześlij go e-mailem do swoich znajomych, lub podziel się nim na Facebooku lub Twitterze. Dziękuję!

 

Opt In Image
Darmowy ebook!

Dołącz do prawie 1000 osób, które otrzymały bezpłatny ebook "Narzędzia i książki, które pomogą Ci w biznesie", a także newsletter, w którym dzielę się swoją wiedzą o prowadzeniu biznesu!

Zapisując się na listę zainteresowanych wyrażasz zgodę na na otrzymywanie newslettera z www.rozterkistartuperki.pl. Zgodę możesz w każdej chwili wycofać, a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Zobacz także